Kaca Dan Permata

>> 06 Mac 2010

Setelah selesai solat isyak, jari-jemari khusyuk meniti keyboard laptop. Masa hujung minggu ialah masa paling banyak dihabiskan membaca blog-blog sahabat, laman-laman ilmiah dan sebagainya. Namun yang peliknya mood hari ni kurang baik. Tidak tahu apa puncanya. Cepat nak marah. Emosi tidak stabil. Tidak tahu apa puncanya. 

Jam menunjukkan hampir pukul10.00 malam. Amir baru pulang ke rumah. Mungkin pergi ziarah sahabat-sahabat di hujung minggu. Terus menuju ke bilikku.

"mad, ana ada berita sedih ni.Sedih sangat. Sukar diterima. Kalau anta tau mesti anta sedih" 
"apa pulak mamat sorang ni" Sempat bermonolog.
"erm apa dia, bagitau la"

Aku paling bosan kalau orang cerita separuh jalan. Tapi kadang-kadang aku pun buat macam tu. Yang biasa jadi mangsa Khair la. Khairi maafkan ana ye. Nanti ana akan tunaikan janji ana dulu. 

"ana tak nak cite. anta akan tahu tak lama lagi"
"erm ayah kani ke?" sebab kani kata ayahnya kemalangan khamis lepas semasa perjalanannya ke Syiria. Harap-harap tidak ada perkara yang tidak diingini berlaku. 

"bukan" Pendek sahaja jawapannya.

Aku meneruskan kerjaku. Malas bertanya banyak. Tapi yang peliknya banyak status YM yang pelik-pelik malam ni. FB pun sama. Macam ada sesuatu.
"benci!!!"
"tak sukanya"
"sampai hati buat macam ni"

Macam-macam lagi. Malas untuk bertanya apa yang berlaku. 

"Dat ada umah?" Tanya Moja melalui FB.
Yanag aku baca, "mad ada umah?". Jadi aku jawab la ada.

Beberapa minit kemudian moja dan ahli rumah naik beramai-ramai. 
"mana Datnya?"

Aku tertanya-tanya. Mana ada Dat di rumah. 

"dah tadi yang aku tanya ko jawab ada"

Aku serba salah. Betul ke apa yang aku jawab. Tengok semula apa yang ditanya. Ternyata aku tersalah membaca soalan. Mungkin banyak mengelamun dan sedikit gangguan otak. Terus capai handphone sony ericcson K810i yang dah agak nazak. 

"Dat, anta kat ner? ni ada orang nak jumpa anta ni ramai-ramai kat rumah ana"
"kat rumah Ayi ni. ok2 japgi Dat sampai"
"bape minit?"
"dalam 15minit macam tu"

Aku masih belum tahu ketika itu apa yang berlaku. Beberapa minit kemudian mesej dari abg Solihin sampai.

"Salam. abg Fudhail akan pulang ke Malaysia esok. Beliau akan bertolak pada jam6.30 pagi".

Hati menjadi sebak. Betulkah mesej yang aku dapat? Biar betul. Ini surprise atau apa? Mulut menjadi kaku. Tidak dapat berkata-kata lagi. Aku lebih banyak berdiam diri selepas berita itu.

Dalam pukul11 lebih juga baru Dat sampai. Ada yang sudah balik sebab lama sangat menunggu.  Menghabiskan masa bersama kami adik-adik DQ sehingga jam 12.15. Ada yang bertanya tentang masa depan, perancangan di Malaysia nanti dan sebagainya. Namun aku hanya mengambil keputusan untuk membisu. Tiada soalan yang diajukan. 


 
semasa Minggu Haluan Siswa 2006

Seterusnya aku dan Khairi menemaninya ke Rumah Batu Buruk. Bertemu sahabat-sahabat buat kali yang terakhir sebelum meninggalkan segala yang tersirat. Sehingga jam 1.00 pagi baru pulang ke rumahnya untuk mulakan sesi packing barang. Membantu sekadar yang mampu. Tetap dalam keadaan membisu. Tidak banyak bersuara. Sehingga 20minit sebelum subuh aku tewas. Walaupun Khairi sudah lama menyerah kalah. Terlelap juga seketika. Sebelum azan subuh dilaungkan, aku bangun semula. Terlelap dalam 10minit. Melihat Dat berbaring di atas sofa tanpa melelapkan mata. Tidak tahu apa yang difikirkan. Mungkin sedih untuk meninggalkan sahabat-sahabat. Namun keadaan sejadah pada malam hari sudah berubah keadaan. 

Mutiara kecil turun dari kelopak mataku. Inikah rahsia kejayaannya? Sesudah azan aku terus menunaikan solat subuh. Tidak terdaya untuk ke masjid. Badan rasa lemah. Berbaring di dalam bilik. Lagi sekali terlelap. Tersedar setelah mendengar berbualan talifon. Dat yang jawab. 

28/12/2009 dia berjaya akhirnya

Bangun, melihat sudah ada beberapa sahabat sudah berkunjung untuk pertemuan terakhir. 
"jom, Dat nak pegi ambik barang rumah akhawat. Nak ikut?"
"jom" tidak mampu untuk terus berkata. Hanya jawapan ringkas.

Bergerak ke rumah akhawat. Ambik makanan rupanya. Banyak betul rezeki. Itulah orang kata, "kalau berkawan dengan penjual minyak wangi, paling tidak akan melekat jugak sedikit bau itu".

Banyak sungguh rezeki dari semalam. Masyroom, nasi lemak, puding dan macam-macam. Mungkin itu tanda penghargaan mereka untuknya diatas segala pertolongan dan pengorbanan yang diberikan. Sebelum berpisah sempat disampaikan sedikit nasihat terakhir buat mereka.


 
dua insan yang menjemputku ketika menjejak kaki di bumi Jordan

Ya, inilah dua insan yang banyak berjasa kepadaku. Madah Ulum Quran, Ulum Hadis, Madkhal, banyak memberi tunjuk ajar. Kali pertama melihat muka Dat, tidak kusangka dia seperti yang aku kenal seperti hari ini. Begitu baik peribadinya, tingkah laku dan akhlak. Sehingga ramai yang seakan tidak dapat menerima hakikat pemergiannya. Namun itulah sunnatullah yang perlu diterima. Ramai yang ingin menghantar ke airport. Namun dihalang. 

"takyah la. simpan duit tu buat mengaji. lama lagi nak duduk disini"

antara yang hadir (itupun dalam rahsia)

Aku cuba dari semalam untuk meng"ego"kan air mata jantanku. Namun di saat pelukan terakhirku sebelum berpisah, ia terjatuh jua. Namun sehingga kini bila dikenangkannya manik-manik kecil dimataku akan terbentuk. Tidak dapat ditahan. Kata-kata akhirnya kepadaku akan kupasakkan dalam diri.


 
suapan terakhir buatmu kekanda

Inilah suapan terakhirku buatnya ketika jam 3.15 pagi. Berhenti seketika setelah penat mengemas barang. Nasi lemak tingkat 2 bagi. Memang sedap.

Pulanglah abangku ke tanah air menyebarkan segala ilmu di dadamu. Semoga hidupmu sentiasa diberkati.

"kuatkan semangat. perjalananmu baru nak bermula. andai terjatuh bangun balik. sesungguhnya tuhan tidak mengubah seorang melainkan dirinya sendiri mengubahnya"



5 comments:

dinbarbaroza Mac 07, 2010 2:58 PTG  

Congrat untuk ust fudhail/....titip salam dr saya...ismail sabah...kwn matrik dlu..

sayangibu Mac 07, 2010 9:09 PTG  

ooo ni kat uia la ye. mesti hebat macam fudhail jgak kan. doakan la kami yang kurang hebat ni ye...

Unit Akademik ISM DAKWAH 09/12 Mac 08, 2010 8:53 PTG  

Salam alaik mad,

manyak sorylah...

ana punya blog tu xleh nak up date dah. ada masalah dengan e-Mail xleh nak log in...

Mahmud Mac 08, 2010 8:55 PTG  

Salam alaik mad,

manyak sorylah...

ana punya blog tu xleh nak up date dah. ada masalah dengan e-Mail xleh nak log in...

tinta permata,  Mac 15, 2010 11:41 PG  

sadis betul cerita ni..
=(

Catat Ulasan

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP