BERDUKA SATU KERUGIAN

>> 19 Mac 2010

Sempena bulan mulia, bulan kelahiran junjungan besar nabi kita Muhammad s.a.w pada 12 rabiul awal, PERMATA telah menganjurkan BULAN BIAH SOLEHAH selama sebulan. Tetapi ianya tidak lah bermaksud hanya sebulan untuk kita mantapkan diri dalam amal ibadat hanya kerana program sebulan. Satu pemikiran yang perlu dibersihkan dan dikemaskini semula. 

Program ini mengajak semua ahli PERMATA untuk sama-sama meningkatkan diri dengan keperibadian yang mulia dengan menjaga solat agar dapat dilaksanakan secara berjemaah di masjid mahupun surau yang berdekatan. Tetapi bukanlah "surau taqwa" yang dimaksudkan. Namun andai itu sahaja yang termampu apa kan daya. Namun masih boleh berusaha untuk melaksanakannya secara berjemaah di tempat yang dianjurkan oleh junjungan besar nabi kita s.a.w.

Alhamdulillah segalanya berjalan lancar. Dengan busana muslimah bagi akhawat, kuiz beserta qiamullail bagi syabab semuanya memberi sedikit kesan positif. Di masjid pula, nampak peningkatan ahli jemaah di masjid. Ada sedikit kesedaran yang dapat dicetuskan dalam setiap hati ahli. Akhawat pula sudah bersedia meninggalkan pakaian "adik-adik" mereka yang dibawa dari Malaysia. Tudung pula semuanya dari jenis yang mahal-mahal agar tidak menampakkan leher-leher mereka yang penuh mutiara. Syukur pada ilahi. Semoga ianya berterusan.Tahniah pada semua.

Namun pada semalam (malam penutup), dihidangkan pada semua ahli dengan forum yang bertajuk "Bercinta Hingga Ke Syurga". Bila sebut soal cinta apa yang berlaku? Biasa lah jiwa remaja. Semuanya berminat. Terpaksa diadakan secara live di PUSKMA. Kerana WISMA tidak dapat menampung kebanjiran hadirin yang begitu ramai. 

Forum yang dipanelkan oleh jemputan yang tidak asing lagi bagi mahasiswa mu'tah. Syeikhul Maqari Hj Othman Hamzah atau nama manjanya Abuya dan mahasiswa Phd Universiti Jordan yang banyak membantu dalam menaiktarafkan bahasa arab di kalangan mahasiswa iaitu ustazah Hasliza.

Pelbagai definisi dan penerangan diberikan, cerita-cerita yang dikongsi, nasihat-nasihat yang terbaik buat mereka yang ingin bercinta dan mengejar cinta sama ada ALLAH, RASUL mahupun manusia. Tip-tip yang diberikan amat baik untuk dipraktikkan.

Namun itu semua muqaadimah buat perkongsian kali ini. Ada satu cerita yang ingin dikongsikan bersama-sama sahabat sekalian. Ada satu hati yang usianya kini lebih kurang 25 tahun umurnya. Percintaan pada tuhanNYA. Pada kedua ibu bapa dipegang dengan patuh kepatuhan. (ni bukan Ketika Cinta Bertasbih ye).

Sering mengeluh letih dalam bercinta. Sudah beberapa kali cintanya terkandas. Tidak mampu mencapai kebahgiaan. Ada yang berkenan dihati, keluarga pula tidak setuju. Katanya sebab mempunyai sejarah hitam. Kadang-kadang kita sering merasakan kita adalah yang terbaik. Tidak memberi peluang kepada mereka untuk berubah. Sedangkan telah terbukti ramai yang mampu berubah setelah diberi hidayah. Malah lebih baik dari kita yang sering merasakan diri adalah yang terbaik.

Keji sana, kutuk sini, sindir situ, semuanya dilepaskan seolah-olah kitalah manusia yang paling mulia. Tidak dinafikan semua orang tua inginkan kebahagian buat anak-anak meraka. Cuma apa yang nak ditekankan di sini, berilah peluang pada mereka yang ingin berubah. Wanita ini merasakan sudah ada orang yang ingin padanya. Nak kata tidak lawa tidak juga. Menjaga aurat dan pergaulan walaupun bukan lah dari aliran agama. Mungkin lebih baik daripada mereka yang mendapat didikan agama tetapi... Tidak perlu diulas panjang. 

Dia mengeluh dan menyatakan begitu kerana sahabatnya yang satu sekolah dahulu semuanya sudah berkeluarga. Sama ada lelaki mahupun perempuan. Ini yang menyebabkan dia runsing. Ada yang datang merisik tetapi ditolak. Tolak bukan kerana nafsu, tetapi DIA yang takdirkan untuk menolak pinangan tersebut. Entah siapa gerangan yang DIA hendak di dianugerahkan padanya. Namun dalam perhatianku dia seorang wanita yang baik. Mungkin seorang ustaz, pegawai kerajaan, atau siapa yang akan meminangnya. Dalam firasatku dia akan mendapat calon suami yang terbaik. 

"Semoga ALLAH anugerahkan  suami yang soleh buatmu"

Cukuplah sedikit cerita yang tidak ingin dihurai panjang walaupun jika diteliti ceritanya begitu menarik. Kembali pada forum, sedikit perkongsian yang ditetakankan oleh panel. Antaranya budaya meninggikan harga mas kawin pada hari ini menyebabkan perkahwinan yang suci terpaksa dilewatkan. Apa yang menyebabkan mas kawin sehingga mencecah RM10000.00 dan sebagainya. Kita sebagai mahasiswa perlu memahamkan  ahli keluarga yang terdekat lebih-lebih lagi akhawat perlu mengubah budaya ini. Mungkin ada yang tidak bersetuju dengan perkara ini. Katanya "aku ijazah, aku master, aku Phd" dan sebagainya. Ini pemikiran yang salah sama sekali.

Budaya yang tidak perlu dicontohi. Mahar merupakan perkara wajib dalam setiap pernikahan.
 “ Mana-mana perempuan yang kamu nikmati percampuran dengannya ( setelah diamenjadi isteri kamu )maka berikanlah mereka maharnya ( ajr ) sebagai satu ketetepan yangdifardhu ( diwajibkan oleh Allah Taala )”  Nisa: 24
Namun Islam tidak menganjurkan untuk meninggikan mahar dan tidak juga terlalu rendah. Cukup lah dengan bersederhana.
" اعظم النساء برآة أيسرهن مؤنة "
Kebanyakan perempuan yang berkat perkahwinannya ialah yang mudah ( rendah ) tentang
perbelanjaan ( mahar ). ( Riwayat Ahmad dan al-Hakim )

Selain itu, pertunangan yang terlalu lama juga tidak berapa digalakkan. Ini adalah untuk menutup ruang-ruang syaitan yang sentiasa berusaha menyesatkan umat Muhammad s.a.w. Semua ini perlu diubah dan ditangani oleh mahasiswa-mahasiswa yang mungkin mendapat kefahaman tentang perkara tersebut. Apa guna kalau bertunang dalam masa yang lama seterusnya dalam tempoh masa tersebut banyak perkara yang diharamkan oleh syara' tidak dapat dielakkan. 

Selain itu juga, tidak usah lah untuk terlalu memilih. Jika cukup syarat yang ditetapkan oleh syara', maka terimalah dengan hati terbuka. InsyaALLAH DIA akan anugerahkan kebahagian yang hakiki. Seperti mana satu hadis yang masih terpahat di hati saya ketika mana saya dapat semasa menyiapkan tesis tentang "perkahwianan" semasa di Darul Quran dahulu. Hadis ini biasa digunakan oleh kaum adam untuk mematahkan hujah bakal ayah mertua(betul ke?). Mafhum hadis:

"apabila datang pinangan kepada kamu, mereka yang kamu reda akan agama dan akhlak mereka, maka kahwin lah, jika tidak akan berlaku kerosakan di buka bumi dan fitnah yang besar"

Di akhir, saya ada sedikit perkongsian buat muslimah yang mana masih mencari dan sedang mencari bakal suami yang diberikan oleh Abuya pada akhir forum. Amalkan tip-tip di bawah.
  1. Baca nama Allah (العالى) X 7000
  2. يا سامع X 500
  3. يوسف ayat 31
  4. الأحزاب ayat 69
  5. طه ayat 39
  6. البقرة ayat 165
  7. العمران ayat 134
  8. الأنعام ayat 122
  9. الاسرأ ayat 111 
Masa baca nama allah al'ali dan ya sami' tu niat lah apa yang dihajati. Diamalkan pada setiap selepas subuh dan asar.

Semoga kalian mendapat suami yang soleh. Selamat beramal...



3 comments:

نور شيرا شزني بنت مزني Mac 19, 2010 6:47 PG  

Salam alaik...
kaifahal??

Alhamdulillah, post yg bermanfaat sekali buat akhwat2.. jazakallah...

smga kalian mendapat zauji yg soleh,,amin..

Fakhrul Hayyi Bin Mohamed Mac 19, 2010 8:54 PG  

Aiwah ust mad...terbaik,,siap ada tips2 lagi..mdh2an praktikal..bercinta hingga ke syurga..('',)

Sayangibu Mac 20, 2010 4:33 PG  

shira: yang baik untuk yang baik. jom berusaha menjadi baik...
ust yi: praktikal??? ust yi wajib praktikal...:-)

Catat Ulasan

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP