apa salahku???

>> 12 Jun 2009






semalam seusai solat jumaat, "halo mat, kat mana? jom bawak ana pegi bangi. nak ambik sign dato KP Ketua Pengarah JAKIM)". ust sya'bani call. nak pegi ambik sign untuk diploma darul quran yang dah tertangguh 2minggu.

sepatutnya borangh mesir perlu hantar sebelum 30 MEI yang lepas. tapi memandangkan diploma belum keluar, borang tak dapat dihantar

"ust dekat mana?"
"ana dekat pentadbiran".
"ok2 ust". jawabku.. dalam masa yang sama aku perlu ke wangsa maju untuk ambik sijil terjemahan diploma KUIN.

tidak ketinggalan, tiga hari lepas sheikh Toha memohon untuk membawanya ke UIA PJ. tapi pada waktu tu aku belum tahu yang terjemahan perlu ambik hari jumaat.

"alamak cane ni we? 3benda dalam satu masa?" soalku kepada pengarah smutem. akhir sekali keputusan dibuat dengan mesyuruh rahim dan yusran menemani ustaz Sya'bani ke Bangi.

aku dengan we akan ke wangsa maju seterusnya ke UIA PJ. hampir 3.4opm baru dapat bertolak setelah menyelesaikan beberapa kerja.

BANG!!!
alamak>>>>>>>>>>
biar betul... apa dah jadi ni. masalah betul.

apa lagi langgar tiang lampu jalan. adoi cane ni, dah la wallet tengah nipis. TIDAK!!!
jerit hatiku. hati yang tadi agak happy menjadi agak panas. masuk je kete radio ikim secara automatik bebunyi.

kebetulan time tu nasyid sedang dimainkan. Sheikh plak tak boleh dengar muzik. "masyaAllah". itu yang keluar kalau dia dengar muzik. bagi dia muzik haram.

dah la tengah bengang time tu. dengan eksiden dengan tiang lagi. masuk kete dok wat bising lak. macam nak suruh turun je. jahatnya aku. "astaghfirullahal azim". apa dah jadi dengan diriku.

namun kesabaranku masih dapat dikawal. cuba tenangkan hati dengan berzikir. namun hati masih belum tenteram memikirkan apa yang berlaku. raut muka menjadi serius secara tiba2.

"i know u angry. but everything from allah. say alhamdulillah. hal ta'rif, syakhson akhar excidennt everything finish. but you, just small"

sheikh cuba menenangkan hatiku. lebih kurang gitu la bunyinya. biasanya dia akan menggunakan 2bahasa itu ketika berbual dengan kami.

aku hanya angukkan kepala mendengar nasihatnya.
kalu lampu saja takpe la. ni bumper pun pecah gak. nak tak nak maunya 3 4 ratus gak. mana nak cari duit ni.

terus gerak ke wangsa maju dan seterusnya UIA PJ. sesat di PJ. berapa kali pusing ntah la. maklum la tak penah sampai. tepat jam 6.30pm baru sampai

teringat akan anak usahku Syuk. dah lama tak bersua. handphone dicapai. "salam Syuk. kat ner tu. ana kat padang ni"

"wsalam. eh betul ke abg mat. bila nta sampai. tak bagitau pun nak datang" jwabnya..

memang aku tidak berjanji untuk datang. cuma aku hanya katakan, andai ada free dan ada rezki ana akan sampai. begitulah ungkapan yang selalu kuucapkan apabila berbual dengannya melalui talipon lama2 sekali.

anak usrah yang paling aku sayang berbanding yan lain. ntah apa yang dia baca padaku...(",)

sheikh bagitau dia nak balik lepas isyak. so lepas solat maghrib di masjid, ramai adik2 berkerumun. rindunya pada mereka. adik2 seperjuangan GEN9 semasa di dq setahun yang lalu.

memang lama benar tak jumpa diorang. "jom kita pergi kafe. ana belanja". aku mengajak semua yang aku temui. hampir 10orang yang menerima pelawaanku. cuma beberapa orang yang menolak.

ada kerja katanya.
lama berbual. dengan gelak-ketawa, gurau senda dan sebagainya membuatkan keadaan kafe E menjadi ceria

lama masa berlalu. "jom mad nak balik dah". panggilan dari We. katnya sheihk dah nak balik.

aku meningalka mereka dengan pelukan setiap pejuang islam. syuk mengiringiku sehingga ke kereta.


"eh We, kunci ada pada nta?"
"mana ada ana pegang" jawabnya..

alamak biar betul satu lagi masalah datang. puas mencari, semua tempat takde. kesian syuk pusing mencari kunci kesan kemari. akhirnya aku mengambil keputusan untuk ke kafe UKC untuk kali terakhir.

tempat last aku temankan asyrafudin makan.

akhirnya aku ternampak kunci di kaunter. sah itu kunci aku.
"ni kunci saya bang" aku terus ambil. tapi malangnya pendrive yang di jadikan sebagai kechain sudah qhuyub (hilang).

alamak biar betul. segala laporang kewangan smutem ada dalam tu. aku dah takde backup. mati la macam ni. tanya abang kaunter pun, dia hanya menggelengkan kepala.

terima jelah. nak wat cane. benda dah hilang. tentang laporan???? hanya allah yang tahu

"ya allah, kenapa aku diuji sedemikian rupa. apa salahku? ampin segala kesalahanku ya allah. amin..."

5 comments:

Tanpa Nama,  Jun 13, 2009 9:05 PTG  

weeeeeeerrrr

رضوان Jun 14, 2009 9:42 PG  

Assalamualaikum w.b.t, Buat tatapan sahabatku yang diuji, Moga tak tergugah iman bila diuji..Al-Hasan Al-Basri menceritakan tentang seorang sahabat yang berbicara dengan seorang perempuan kenalannya sejak zaman jahiliah dahulu. Setelah berpisah, lelaki itu terus berjalan menapak ke hadapan sambil menoleh beberapa kali melihat perempuan berkenaan pergi sehingga mukanya terantuk dinding. Ia datang menemui Rasullullah s.a.w. dan memberitahu apa yang telah di alaminya. Baginda s.a.w. bersabda : " Apabila Allah s.w.t. mahukan kebaikan itu berlaku ke atas hambaNya, Dia akan menyegerakan balasannya ketika hidup di dunia " Semua musibah yang di alami manusia adalah berpunca daripada perbuatannya sendiri. Dalam masa yang sama Allah s.w.t. mengampunkan sebahagian besar daripada dosa-dosa yang di lakukan oleh hambanNya.." Dan apa saja musibah yang menimpa kamu maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah s.w.t. memaafkan sebahagian besar ( daripada kesalahan-kesalahanmu )Surah Asy-Syura : 30 Kesemua musibah yang menimpa manusia juga Allah s.w.t. akan menggugurkan dosa walaupun musibah itu sangat kecil dipandang.. Sabda Nabi s.a.w. : " Tidak ada sakit ataupun penderitaan yang menimpa orang mukmin, kecuali ianya adalah kifarah bagi dosanya biarpun duri yang mencocoknya ataupun kemalangan yang menimpanya " Riwayat Bukhari dan Muslim. Sabda Nabi s.a.w lagi : " Tidak ada seorang muslim yang diserang penyakit kecuali Allah s.w.t. menggugurkan kesalahan-kesalahannya seumpama pokok menggugurkan daunnya " Riwayat Bukhari dan Muslim Barangkali Allah s.w.t. nak bagi sesuatu yang terbaik kat nta..Kadang-kadang benda yang kita pandang buruk tapi Allah pandang baik, kadang-kadang benda yang kita pandang baik, tapi Allah pandang buruk..( Surah Baqarah : 216 ) lumrah pejuang..mane ada orang berjuang x penah di uji..Apabila Allah s.w.t. menurunkan Qada' dan QadarNya, ia, mahu hambanya meredhakannya...Disamping adanya sangka baik terhadap Allah s.w.t..Penyesalan dan kesedihan tak berupaya menolak kecelakaan yang berlaku...Malah kesedihan dan penyesalan itu boleh menghilangkan pahala musibah..Sabda Nabi s.a.w. :" Ada 3 perkara, barangsiapa dianugerahkan dia, maka sesungguhnya dia telah diberi kebaikan dunia dan akhirat iaitu redha terhadap ketentuan, sabar terhadap bala, dan berdoa ketika senang". Sesungguhnya Allah s.w.t. membalas orang yang sabar dan tabah menghadapi bencana itu dengan ganjaran yang banyak tanpa batas..( Surah Az-Zumar ) Memukul peha ketika berlaku bencana boleh mengurangkan pahala..Ganjaran sabar diberi bergantung kepada besar atau beratnya kecelakaan yang menimpa..Sape-sapa yang membaca " Inna Lillahi wa Inna Ilaihi Raaji'un " sesudah berlaku musibah, Allah s.w.t. akan memperbaharui pahalanya sepertimana saat berlakunya musibah itu dahulu..Allah itu Maha Adil...Hari nie kita gembira...Esok kita sedih...Hari nie ada duit...Esok kurang duit...benda biasa..kan nie Dunia...Apa-apa pun..Ce baca doa ini.." Ya Allah, berilah balasan baik sebab musibah yang menimpaKu, dan gantikanlah bagiku benda yang lebih baik daripada ini "Insya Allah...Sme benda boleh diatasi..banyak mengadu kat Allah...Allah ske orang yang mengadu padanya..Senyum sket..Aku x ske tengok hang sedih..kan hang slalu ske..wslm..

رضوان Jun 14, 2009 9:45 PG  

Assalamualaikum w.b.t, Buat tatapan sahabatku yang diuji, Moga tak tergugah iman bila diuji..Al-Hasan Al-Basri menceritakan tentang seorang sahabat yang berbicara dengan seorang perempuan kenalannya sejak zaman jahiliah dahulu. Setelah berpisah, lelaki itu terus berjalan menapak ke hadapan sambil menoleh beberapa kali melihat perempuan berkenaan pergi sehingga mukanya terantuk dinding. Ia datang menemui Rasullullah s.a.w. dan memberitahu apa yang telah di alaminya. Baginda s.a.w. bersabda : " Apabila Allah s.w.t. mahukan kebaikan itu berlaku ke atas hambaNya, Dia akan menyegerakan balasannya ketika hidup di dunia " Semua musibah yang di alami manusia adalah berpunca daripada perbuatannya sendiri. Dalam masa yang sama Allah s.w.t. mengampunkan sebahagian besar daripada dosa-dosa yang di lakukan oleh hambanNya.." Dan apa saja musibah yang menimpa kamu maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah s.w.t. memaafkan sebahagian besar ( daripada kesalahan-kesalahanmu )Surah Asy-Syura : 30 Kesemua musibah yang menimpa manusia juga Allah s.w.t. akan menggugurkan dosa walaupun musibah itu sangat kecil dipandang.. Sabda Nabi s.a.w. : " Tidak ada sakit ataupun penderitaan yang menimpa orang mukmin, kecuali ianya adalah kifarah bagi dosanya biarpun duri yang mencocoknya ataupun kemalangan yang menimpanya " Riwayat Bukhari dan Muslim. Sabda Nabi s.a.w lagi : " Tidak ada seorang muslim yang diserang penyakit kecuali Allah s.w.t. menggugurkan kesalahan-kesalahannya seumpama pokok menggugurkan daunnya " Riwayat Bukhari dan Muslim Barangkali Allah s.w.t. nak bagi sesuatu yang terbaik kat nta..Kadang-kadang benda yang kita pandang buruk tapi Allah pandang baik, kadang-kadang benda yang kita pandang baik, tapi Allah pandang buruk..( Surah Baqarah : 216 ) lumrah pejuang..mane ada orang berjuang x penah di uji..Apabila Allah s.w.t. menurunkan Qada' dan QadarNya, ia, mahu hambanya meredhakannya...Disamping adanya sangka baik terhadap Allah s.w.t..Penyesalan dan kesedihan tak berupaya menolak kecelakaan yang berlaku...Malah kesedihan dan penyesalan itu boleh menghilangkan pahala musibah..Sabda Nabi s.a.w. :" Ada 3 perkara, barangsiapa dianugerahkan dia, maka sesungguhnya dia telah diberi kebaikan dunia dan akhirat iaitu redha terhadap ketentuan, sabar terhadap bala, dan berdoa ketika senang". Sesungguhnya Allah s.w.t. membalas orang yang sabar dan tabah menghadapi bencana itu dengan ganjaran yang banyak tanpa batas..( Surah Az-Zumar ) Memukul peha ketika berlaku bencana boleh mengurangkan pahala..Ganjaran sabar diberi bergantung kepada besar atau beratnya kecelakaan yang menimpa..Sape-sapa yang membaca " Inna Lillahi wa Inna Ilaihi Raaji'un " sesudah berlaku musibah, Allah s.w.t. akan memperbaharui pahalanya sepertimana saat berlakunya musibah itu dahulu..Allah itu Maha Adil...Hari nie kita gembira...Esok kita sedih...Hari nie ada duit...Esok kurang duit...benda biasa..kan nie Dunia...Apa-apa pun..Ce baca doa ini.." Ya Allah, berilah balasan baik sebab musibah yang menimpaKu, dan gantikanlah bagiku benda yang lebih baik daripada ini "Insya Allah...Sme benda boleh diatasi..banyak mengadu kat Allah...Allah ske orang yang mengadu padanya..Senyum sket..Aku x ske tengok hang sedih..kan hang slalu ske..wslm..

Hasanhusaini Jun 15, 2009 2:15 PG  

ana baru tahu...kesian nta..nk tlg, tp....

Catat Ulasan

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP