Manusia Semakin Lupa

>> 26 Oktober 2010

Dalam dunia dakwah penuh dengan cabaran. Sama ada cabaran alam sekitar, sahabat seperjuangan, saudara-mara dan keluarga. Ada yang tidak mahu berdakwah lantaran kekurangan yang terdapat pada saudara-mara terdekat, kaum keluarga dan sebagainya. Kita sering mendengar cakap-cakap orang sekeliling. 

"alah ustaz tu, cakap bergegar, family dia pun hancur jugak. macam aku tak kenal adik dia sape"
"aku dah malas dah nak dengar ceramah dia. Dia tu pandai cakap je. Amal tak pun"
"yang ko dok sibuk ceramah sana sini apa kes. pi balik ceramah kat family ko dulu"

Pelbagai ayat yang kita sering dengar yang semuanya menghantui fikiran para pendakwah. Namun bagi yang mempunyai kecekalan iman akan terus melakukan kerja dakwah tersebut kerana memikirkan akan nasib umat islam dan seluruh masyarakat. Tanpa mengharapkan sebarang bayaran, terus menerima segala permintaan untuk berceramah, tazkirah dan sebagainya. Tujuan hanya satu. Ingin melihat seluruh masyarakat kembali dengan cara hidup islam.

 لا يؤمن أحدكم حتى يحب لأخيه ما يحب لنفسه
"tidak beriman seseorang kamu sehingga kamu mengasihi saudara kamu 
seperti mana mengasihi diri kamu sendiri"

Dewasa ini kita melihat masyarakat Malaysia semakin jauh dengan islam. Ditambah pula dengan lahirnya pemimpin yang berotak ular sawa. Hanya memikirkan "makan" sahaja sehingga keselamatan masyarakat pada hari "kemudian" diabaikan. Inilah yang disebut oleh Nabi dalam hadisnya yang diriwayatkan oleh Abi Hurairah r.a:

" إِذَا وُسِّدَ الْأَمْر إِلَى غَيْر أَهْله فَانْتَظِرْ السَّاعَة"
  "apabila diserahkan sesuatu urusan kepada yang bukan ahlinya, maka tunggulah saat kehancuran"

Hadis yang jelas dalam memerintahkan manusia agar memilih pemimpin di kalangan orang yang memahami dan mengamalkan syariat yang diturunkan pada seluruh umat. Kerana dengan pemimpin yang seperti inilah yang akan membawa kepada keselamatan manusia sejagat. Inilah yang ditekankan dalam memilih pemimpim agar tidak tersalah memilih pemimpim bersifat "ular sawa". 

Keruntuhan akhlak dan segala masalah sosial yang berlaku pada hari ini bukanlah hendak dituding jari sepenuhnya kepada pemimpin. Namun kita melihat pada hari ini usaha untuk memulihkan "penyakit jiwa" yang berlaku pada masyarakat pada hari ini amat kurang memuaskan. Malah tindakan menyuntik racun dalam diri masyarakat bertambah-tambah dari hari ke sehari. 

Oleh yang demikian semua pihak perlu mengambil peranan dalam menjadikan masyarakat kembali menjadikan hidup seharian mengikut acuan dan landasan Islam. Walaupun hidayah itu sememangnya milik Allah, 

"sesungguhnya engkau(muhammad) tidak berkuasa memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang engkau kasihi(supaya dia menerima islam), tetapi allah jualah yang berkuasa memberi hidayah kepada siapa yang dia kehendaki" qasas: 56
Namun kita sebagai umat islam tidak terlepas dari suruhan allah agar menyeru kepada kebaikan dan mencegah setiap perkara yang mungkar.

"dan hendaklah ada dikalangan kamu umat yang menyeru kepada kebaikan, menyeru 
kepada perkara ma'ruf dan mencegah kemungkaran" al-Imran: 104

Setiap insan perlu menyedari bahawa dunia hari ini semakin menjurus kepada kehancuran. Oleh yang demikian marilah kita sama-sama menjadikan diri kita terlebih dahulu mengamalkan hidup mengikut acuan yang disarankan oleh Islam. Agar dengan kebaikan akhlak dan tingkah laku yang kita tonjolkan menjadi cermin kepada masyarakat di luar sana.

"Berjuang untuk Islam tidak akan selesai sehingga hujung nyawa"

0 comments:

Catat Ulasan

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP