Debaran Terasa

>> 10 Ogos 2010

Terkadang rasa macam nak menangis, terkadang nak senyum, terkadang nak ketawa. Arab2... bilalah bangsa kalian akan maju.

Semalam pergi follow up Abu Ali bos maktab umrah-haji tentang perjalanan untuk aku ke umrah 1ramadhan. Semuanya diakatan ok. Bertolak pukul8 pagi seandainya hari rabu ini tidak puasa dan bertolak selepas berbuka andai hari rabu berpuasa. Aku menarik lafaz lega walupun sedikit kegelisahan yang terperap di dalam hati. Gelisah kerana apa? Biarlah menjadi rahsia peribadi.

Ayah pula tidak putus-putus follow up dari Mekah. Rindu sangat agaknya pada anaknya yang seorang ini. Mungkin itu naluri seorang bapa setelah berjauhan hampir setahun. Kalau sebelum ini jarang berpisah. Semasa di Darul Quran pun selalu sahaja pulang ke rumah walaupun jarak Darul Quran dengan rumah memakan masa 5jam andai dipandu kereta secara sederhana. Namun van KY 5289 dan wira KAR 487 yang ayah pinjamkan memudahkan untuk aku pulang ke rumah. Kadang-kadang sebulan dua kali pun pernah. Macam dekat pula dibuatnya antara Kedah dan Hulu Selangor. Mungkin perpisahan kali ini membuatnya terlalu rindu.

Tadi selepas solat asar aku lagi sekali ke maktab Abu Ali. Naluriku terasa lain.

"kef bukrah? sa'ah saminah sobah mu?"

"lak. anta bitla' fi akhir ramadhan"

Terkadang macam sedap jugak bermuamalat dengan menggunakan bahasa ammi. Ringkas dan memudahkan. Tapi jangan diamalkan selalu takut nanti terbawa-bawa ke Malaysia. Tiada faedah dan tiada yang akan memahaminya.

Terkejut beruk aku mendengarnya. Raut wajahku terus berubah. Wajah ayahbonda kembali terpancar. Mereka sudah lama menanti anak lelakinya. Tidak sabar hendak bertemu. Setelah dipujuk jawapannya tetap negatif. Sudah pasrah mendengar jawapannya.Pulang ke rumah dengan penuh kehampaan. Berfikir bagaimana hendak menerangkan pada ayahbonda tercinta seandainya tiada rezki kami untuk bersua.

Mushaf al-quran diambil. Ringankan tekanan dengan menghabiskan murajaah(ulangan) yang disusun untukku oleh guruku yang banyak memberi suntikan baru dalam hidup. Dari 5juz sehari dikurangkan menjadi 3juz sehari agar hafalan lebih kuat. Tamat juz12. Sodaqallahhul a'zim...

Call  presiden ust Husin minta tolong dia cakap dengan arab. Mana tahu kepetahannya berbahasa membuahkan hasil yang baik. Ternyata pasrah. Jawapan yang sama diberikan oleh Abu Ali. Ikhtiar kali terakhir dibuat. Cuba memujuk dengan bahasaku yang agak kurang memuaskan, dengan raut wajah yang entah apa-apa(sedih sangat), dengan nada suara yang begitu sayu, dalam masa yang sama terus berdoa pada allah agar dipermudahkan segala urusan.
"ni nak pergi jugak la ni ye? sabar2" kata Abu Ali.

Mengangguk dengan penuh harapan. 

"ada sorang budak malaysia bla bla bla bla...."

Menanti dengan penuh debaran. Dari satu nombor ke satu nombor yang lain. Nombor pasport diberikan pada sahabatnya.

"ok boleh. bertolak esok"

Aku hanya mendengar dengan sedikit senyuman. Tidak mahu lagi terlalu axcited dengan jawapannya. Takut kecewa untuk kali kedua. Sehingga kini masih menanti waktu yang dijanjikan dengan penuh mengharapan kepaNYA agar dipermudahkan urusan. 

Mohon doa sahabat-sahabat agar diri ini terpilih untuk menjadi tetamunya untuk ramadhan kali ini. Bulan yang penuh keberkatan padanya.

Seandainya diri ini menyepi untuk sebulan ramadhan, bermakna diri ini sudah dijemput olehNYA ke sana. Namun andai diri ini masih aktif ber"FB", blog, ym dan sebagainya, bermakna diri ini tidak berpeluang untuk menjadi tetamuNYA. Oleh itu seandainya yang pertama berlaku, saya memohon maaf kepada semua sahabat-sahabat yang tidak sempat untuk bersua muka memohon kemaafan. Maafkan diri ini atas segala salah silap samada besar mahupun kecil, sengaja mahupun tidak. Andai ada sebarang masalah sahabat-sahabat bolehlah menghubungi saya di talian:

Malaysia : +60132002134
Jordan : +962776588692
Saudi : +966564684256

"Doakan yang terbaik untuk hamba yang penuh dengan kefaqiran ini"

#kalau nombor malaysia dan jordan hanya boleh mesej.
#kalau nak call, sila hubungi no saudi.



2 comments:

Sha-na.Szied Ogos 10, 2010 1:14 PTG  

tahniah encik mohd, :)

sudah menunaikan umrah..
btw, ramadan mubarak sai3d :)

Sayangibu September 10, 2010 3:47 PG  

alhamdulillah ada rezki...

Catat Ulasan

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP