Rahsia Ulama’ Dimasy

>> 18 Julai 2010


Sering kali terfikir bagaimanakah tanah arab melahirkan ramai ulama-ulama? Tidak terkira ramainya. Semuanya mepunyai kemahiran dan pengetahuan yang luar biasa. Pelbagai bidang diceburi. Semua ilmu agama dikuasai dengan sebaik mungkin. Menjawab setiap soalan dengan penuh keyakinan. Tiada sedikit ragu-ragu. Dengan tepat dan memuaskan hati mereka yang bertanya. Tiada berlapik. Yang hak ditegakkan. Yang batil dihapuskan. Dengan penuh hikmah dan proaktif.

Semalam hari pertama bertalaqi di Malihah. Satu tempat yang agak jauh dari bandar Dimascus. Tiada orang melayu yang tinggal dan bertalaqi di sana. Sengaja mencari angin baru. Niat asal ke sana untuk mendalami bahasa arab dengan lebih baik. Belajar dengan pelajar yang semuanya arab dengan harapan dapat membantu peningkatan dalam mempercepatkan kemahiran dalam berbahasa.

“kita nak start macam mana ni. Ana nak kena tau jugak tahap anta macam mana. Setakat mana dah anta belajar bahasa arab sebelum ni.” Tanya ust Mamduh setelah diterjemahkan begitulah lebih kurang bunyinya.

“malam ni belajar fiqh. Jadi macam mana?”

“erm kalau gitu ana join je la dulu diorang malam ni” cuba mengikuti kelas bersama-sama anak arab.

Melihat semuanya muda-muda belaka. Fikiranku umur mereka mungkin dalam lingkungan 12-15 tahun barangkali.

“Bab mudharabah.” Ust Mamduh memulakan bicara. Terkejut aku dibuatnya. Di usia yang kecil mereka sudah belajar bab muamalat. Teringat ketika belajar di USIM-DQ seketika dahulu sebelum sambung belajar ke Jordan. Bab muamalat di ajar dalam subjek “business management” di smester pertama. Di sini menampakkan Malaysia sedikit ketinggalan dalam proses menyampaian ilmu kepada rakyatnya. Inilah yang menjadikan rakyat Malaysia tidak mampu melahirkan ramai ulama ataupun cendiakawan  islam yang ramai.

Tidak cukup dengan itu, majority dari mereka mengambil bahagian dalam kelas. Tidak putus-putus mengajukan soalan dan berhujah dengan ustaz. Begitu kagum aku melihat mereka. Kelas ditamatkan setelah azan isyak berkumandang.

“kam ‘umruk atau dalam bahasa melayunya berapa umur kamu?”
“arba’ata ‘asy ataupun empat belas”

Sempat mengajukan soalan kepada seorang adik yang tidak putus-putus mengajukan soalan pada ustaz sebelum aku bergegas pulang. Bergegas menuju ke rumah ust Mahfuz pula untuk belajar kitab kailani dengannya.

“Semoga Impian Menjadi Kenyataan”

0 comments:

Catat Ulasan

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP