Erti Sebuah Pengorbanan...

>> 05 Jun 2010

"Man, ana nak anta masuk bertanding bleh tak? Kita tak bleh biarkan mereka menang tanpa bertanding dalam pilihanraya", kata Ustaz Zul.
"Ustaz, bukankah kita dah dapat agak yang calon mereka memang berpotensi untuk menang kali ni?" kata Man.
"Yang tu ana tahu. Tapi, ana tak rela kita biarkan mereka menang. Kita mesti hantar jugak wakil,"kata Ustaz Zul.
"Beri ana masa untuk berfikir dulu ye ustaz. Nanti ana maklumkan pada ustaz akan keputusan ana", jawab Man.
"Ye, ana menantikan jawapan yang positif..syukran Man", kata Ustaz Zul.

"Ya Allah, beratnye hati ini nak buat keputusan..Serba salah dibuatnye. Macam mana dengan anak-anak nanti, isteri, sekolah??huhu..serabutnye kepala..dah le hanya gaji sebagai cikgu tu jugak le aku nak sara keluarga..Ya Allah, tunjukkan aku jalan yang lurus dan Kau mudahkanlah urusan ku dunia dan akhirat..Amin..", bermonolog Man sendirian.

"Jah, kalu abang masuk bertanding boleh tak?" soal Man kepada isteri tercinta.
"Abang nak masuk bertanding ke? Kalu abang nak bertanding, Jah setuju je..Moga Jah menjadi sayap kiri abang", kata Jah.

"Syukran ye Jah kerana memahami abang", kata Man.

"Isteriku, moga dikau menjadi ketua bidadari untuk ku disyurga nanti...beruntung punyai isteri sepertimu..erm..yela..isteri solehah bukan mudah untuk dicari..", bisik hati Man sambil merenung raut wajah isteri tercinta.

"Ustaz, ana setuju masuk bertanding", kata Man
"Alhamdulillah, bagusla..gembira hati ana..syukran Man", kata Ustaz Zul.

"Kenapa awak nak bertanding? Kan awak dah ada pekerjaan tetap. Fikir baik-baik akan keputusan awak tu..Itu semua kerja sia-sia..", kata Encik Hui Teo, selaku guru besar.

Man hanya diam..Berbisik hatinya, "Kau tidak akan faham".

Man kalah teruk..seperti sudah dijangka yang pihak lawan akan menang dalam pilihanraya..Ramai mengutuk Man serta menghina keluarganya. Kata orang kampung ", Kau sudah hilang akal ya Man?"...Dia hilang sumber pendapatan..Namun, Man sabar dan redha..Dia yakin, pastinya ada seribu hikmah di setiap kejadian..Man menoreh getah untuk menyara keluarganya..Hasil berkat kesabaran, pengorbanan yang dilakukannya untuk perjuangan Islam tercinta, anak-anaknya semua berjaya dan hidupnya kini menjadi senang..Satu ketika, hatinya terdetik ingin memiliki kereta Mercedes..lantas, keesokan harinya, die dihadiahkan oleh anaknye kereta tersebut..begitulah erti sebuah pengorbanan..

0 comments:

Catat Ulasan

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP