Tercapai Jua

>> 04 September 2009

Hasrat hati untuk menyambung pengajian dalam bidang syariah akhirnya tercapai juga. Pilihan yang dibuat adalah Mu’tah Universiti, Jordan.

Walaupun pada awalnya pelbagai halangan yang mendatang. Seperti yang pernah diceritakan dalam post sebelum ni.

Allah maha mengetahui isi hati dan keinginan hambanya. Akhirnya hasrat hati dimakbulkan jua. Walaupun pada awalnya usim-dq menjadi pilihan pertama dengan jurusan quran sunnah. Namun kini aku akan bergelar mahasiswa Universiti Mu’tah.

Walaupun persiapan untuk meninggalkan Malaysia boleh dikatakan agak nazak. Mahu taknya, seminggu sebelum terbang masih berada di Darul Quran membantu pengarah Sekretariat Menyambung Pengajian Ke Timur Tengah (Smutem DQ) menyiapkan laporan2 gerak kerja.

Semua itu perlu dihantar pada Ust Sya’bani selaku pensihat smutem. Disamping itu ianya untuk memudahkan gerak kerja adik2 pada masa akan datang.

Seminggu sebelum fly aku meninggalkan dq. Sempat juga mengambil sedikit masa pada 27ogos untuk adakan sedikit iftor bersama sahabat seperjuangan ijazah.


Untuk menghargai jasa pensyarah dan kakitangan yang bertungkus lumus mewujudkan ijazah usim-dq, mereka juga dijemput untuk turut sama dalam iftor tersebut.


walaupun pada awalnya dijangka dalam 70orang akan memenuhi ruang dewan baru pada petang itu, namun kuasa ilahi tiada siapa yang tahu. hujan yang begitu lebat menghalang hampir 30orang pensyarah untuk turut serta.

apa pun majlis diteruskan jua. dimulakan dengan ucapan wakil pelajar, ustaz sya'bani selaku penasihat smutem dq dan seterusnya ustazah hayati selaku wakil pensyarah yang bertungkus lumus mewujudkan program ijazah darul quran.

semuanya berjalan lancar. waktu selalu mencemburui. aku mempercepatkan langkag kerana terpaksa bergegas ke Ulu Yam yang untuk menunaikan kewajipan terakhir sebagai imam tarawih disitu.

jarak 20km lebih kurang memaksa aku untuk memandu selaju yang mungkin.semuanya berjalan seperti yang diaturkan. sebelum pulang, kemaafan dipinta pada ajk surau kerana terpaksa meninggalkan mereka sebelum tamat ramadhan.


selamat tinggal semua. pada sahabat2 seperjuanagn ijazah, maafkan ana kerana meninggalkan kalian. insyaallah kita doakan kejayaan bersama
pada pensyarah2, restui pemergian ana dan doakan kejayaan ana di bumi urdun....

0 comments:

Catat Ulasan

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP