Buang Yang Keruh Ambil Yang Jernih

>> 17 Oktober 2010

Sedang berehat-rehat di petang hari. Tiba-tiba seorang sahabat bertanya tentang keadilan.

"mad, cane ye seandainya seseorang itu mempunyai tunang atau kekasih. masing-masing menyayangi. namun dari segi pergaulan tidak di jaga. hanya sebelah pihak je yang jaga. dijaga pergaulan sebab nak bagi pada pasangan selepas mendapat ikatan yang sah"

Senyum sahaja mendengar luahan tersebut. Tergambar cemburu yang menebal di hatinya. Benarlah siapa yang tidak sayang pasangan masing-masing. Namun harus diselidiki terlebih dahulu apa yang menyebabkan ianya berlaku. Sebab ditakuti cemburu yang tidak kena pada tempatnya. Kerana cemburu yang membabi buta biasanya akan membawa padah.

Sahabat kedua pula bertanya, "mad, nta jeles tak kalau pasangan anta berhubung dengan orang lain?"

Jawapannya sama sahaja, seandainya hubungan tersebut diatas dasar kerja persatuan dan perkara-perkara yang diperlukan, jadi tidak seharusnya kita meletakkan sifat cemburu pada waktu tersebut. Kita semakin dewasa. Sudah mampu memikirkan mana yang perlu dilakukan bagi mengekalkan kasih sayang antara pasangan(bagi yang sudah berpunya).

Teringat kisah silam dalam sebuah program. Ada seorang peserta lelaki mengisi borang penilaian. Antara tajuk buku yang diminati ialah Majalah Wanita. Peserta-peserta lain menterawakannya. Namun dia hanya reda. Baginya mungkin orang yang tidak membacanya tidak tahu apakah rahsia yang terkandung di dalamnya.

Jadi tidak salah hendak baca apa sahaja bahan bacaan, sama ada majalah, novel dan sebagainya selagi mana kita mampu mengambil apa yang terbaik untuk dijadikan bekalan hidup. 

Bagi yang sudah berpunya, jagalah ikatan kalian sebaik mungkin. Masing-masing memberi kepercayaan dan sematkanlah kejujuran dalam hati kalian. Sesungguhnya kalian beruntung kerana sudah dikurniakan pasangan. Selain itu ditambah pula dengan kurniaan pasangan yang menyenangkan hati. Kerana diluar sana terdapat ramai pasangan yang bercerai berai, hilang kejujuran, penuh dengan kecurangan. Lakukan yang terbaik untuk masa depan.
 
Buang yang keruh ambil yang jernih. Kita mampu memilih apa yang terbaik untuk dijadikan tembok dalam meneruskan kehidupan sebagai seorang hamba. Keluarga yang bahagia, anak yang soleh dan solehah, masyarakat yang bersatu, dimulakan dengan diri seorang insan yang meletakkan hatinya bergantung penuh kepada pemilik hati. Kejujuran yang disulami dengan keikhlasan akan membuahkan kebahagiaan yang hakiki.

0 comments:

Catat Ulasan

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP