Sayang Tak Manfaatkan

>> 03 Oktober 2010

Kini hanya berbaki 6 hari sebelum Syawal meninggalkan kita. Jadi masih punyai kesempatan waktu bagi sahabat-sahabat yang belum melaksanakan ibadah puasa 6 hari di bulan Syawal seperti mana yang disarankan oleh junjungan besar nabi Muhammad s.a.w dalam hadisnya:

“Dari Abi Ayub al-Ansari radiallahu ‘anhu: Bahawa Rasulullah bersabda: Barangsiapa berpuasa ramadan kemudian diikuti puasa enam hari di bulan Syawal, pahalanya seperti puasa setahun”. (H/R Muslim (1164)

Amat rugilah bagi kita yang dianugerahkan kesihatan yang tidak ada nilainya jika tidak menggunakannya sebaik mungkin. Lagi pula pahala setahun puasa bukanlah satu janji yang boleh dipandang enteng. Walaupun ianya puasa sunat, namun ibadat sunatlah yang akan menyempurnakan kelompongan yang terdapat dalam ibadat wajib. 

Cuba kita bayangkan seorang imam ke masjid dengan memakai jubah dilengkapi dengan serban, namun serban itu diikat atas kepala tanpa memakai kopiah. Nampak seperti kemas tetapi terdapat kelompongan di situ. Ini lah yang menjadikan perkara yang sunat itu bertindak sebagai menyempurnakan perkara yang tidak sempurna.

0 comments:

Catat Ulasan

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP