Tertunaikah Yang Fardu

>> 11 Julai 2010

Mahasiswa masakini kian melupai perkara pokok yang perlu dititikberatkan. Masing-masing mengejar kemasyhuran. Belajar hingga peringkat tertinggi. Menggapai segulung ijazah merupakan suatu kebanggan yang tidak terhingga. Tamat peringkat menengah, terus menyambung ke peringkat ijazah sama ada dalam mahupun luar negara. Tidak kira pencapaian memuaskan mahupun tidak. Asas agama yang perlu ditanam terlebih dahulu. Perkara asas seperti kefahaman aqidah, syariah dan tasawuf perlu dihadam terlebih dahulu. Barulah ianya menjadi pendinding yang kukuh agar tidak terpengaruh dengan unsur-unsur tidak sihat.


Ini masalah yang perlu diperhatikan dan perlu diambil serius.

طلب العلم فريضة على كل مسلم
“Menuntut ilmu suatu kefarduan bagi setiap orang islam”
-syarah musnad Abi Hanifah

Kefarduan menuntut ilmu di sini ialah termasuk mempelajari perkara asas bagi syariah, usuludin dan juga tasawuf. Ramai mahasiswa berbangga bila mempelajari kitab-kitab yang tinggi di sisi ulama sedangkan mereka lupa akan asas yang belum kukuh disemai. Ini menyebabkan berlakunya salah faham dalam memahami sesuatu perkara dalam agama. Termasuklah isu membid’ahkan doa selepas solat, zikir beramai dan perkara-perkara lain yang hangat dibincangkkan. Ini semua berpunca daripada sifat memandang enteng perkara pokok atau tunjang yang perlu disemai.

“anta belajar mesir/Syria/Jordan dan sebagainya. Fardu ain bagi ilmu syariah, usuludin, tasawuf sekadar mana ye?”

Kepala yang tidak gatal digaru berulang kali. Pening memikirkan jawapan yang hendak diberikan. Ini kerana tidak memahami perkara pokok dalam sesuatu perkara. Begitu juga dengan ilmu tajwid, sekadar manakah menjadi fardu ain bagi setiap muslim untuk mempelajarinya. Adakah cukup sekadar menghabiskan hukum Nun Mati dan Tanwin?

Tiada kata yang hendak dilafazkan. Adakah kita semua sudah melepasi Fardu Ain sebelum kita belajar ilmu Fardu Kifayah? Buat renungan sahabat-sahabat semua. Marilah kita sama-sama mengukuhkan diri dengan perkara wajib sebelum menunaikan yang sunat mahupun harus.

“utamakan yang lebih penting daripada yang penting kerana yang lebih penting itu
lebih penting daripada yang penting”

0 comments:

Catat Ulasan

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP