Perah Otak Buat Penawar

>> 03 Julai 2010


Masa yang berlalu begitu pantas. Hampir tiga minggu berada di dataran syam. Namun terasa bagai semalam menjejak kaki. Maulana pula tidak putus-putus memberi semangat untuk terus menuntut ilmu. Kekangan masanya menyebabkan bacaan al-quranku padanya telah tertunda dua hari. Maksudnya aku berhutang dengannya sebanyak 7helai semuka. Mana tidaknya, 2orang sheikhnya sudah pulang dari umrah. Jadi masanya menjadi semakin padat. Tidak tidur malam sudah menjadi kebiasaan dalam hidupnya.

Kali ini aku tidak punya idea untuk berkongsi. Minda kosong. Entah kenapa fikiran terganggu. Hujung bulan perlu pulang ke Jordan semula untuk menguruskan visa untuk ke tanah suci bersama ayah dan bonda tercinta pada 7/8/2010 yang hanya berbaki beberapa hari. Kerinduaan membara.

“seminggu sebelum pergi pun sempat insyaallah untuk uruskan visa tu” kata ust Husin selaku orang yang mengepalai pelajar-pelajar Jordan ke tanah suci.

Apa yang memjadi kebimbanganku adalah adakah sempat untuk aku habiskan hafalan 30juz bersama Maulana sebelum pulang ke Jordan untuk mulakan mengajian selepas raya nanti. Seminggu sebelum umrah dan 2minggu di tanah suci bermakna 3minggu aku tidak dapat membaca bersama maulana. Bermakna aku berhutang dengannya sebanyak 5juz 5muka. Satu bebanan yang berat. Apapun itu semua satu ujian yang perlu aku rancang bagaimana untuk melunaskannya.

Teringat masa kecil selalu bermain teka-teki dengan kawan-kawan. Kalau dulu soalan berkisar, binatang apakah kerisnya di kaki. Buah apakah bijinya di luar. Tetapi kini soalan sudah berubah. Kita kongsi bersama-sam beberapa soalan mudah dan sama-sama kita fikirkan.

1.      Perbezaan azam dengan niat?
2.      Apakah itu ‘ilmu yakin, ‘ain yakin dan haqqul yakin?
3.      Perbezaan fardu, wajib dan syarat?

0 comments:

Catat Ulasan

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP